Onko autossani jakohihna vai ketju?
- 11 Aug, 2022
Auton säännöllinen huolto on tärkeää, ja jakohihna sekä jakoketju ovat moottorin toiminnan kannalta keskeisiä osia. Molempien tehtävänä on synkronoida kampi- ja nokka-akselin liike niin, että moottorin venttiilit avautuvat ja sulkeutuvat juuri oikeaan aikaan. Ne tulee vaihtaa autonvalmistajan suositusten mukaan, sillä huollon laiminlyönti saattaa tulla kalliiksi. Ennen vaihtoa pitää selvittää, kumpi autossasi on. Mistä siis tiedän, onko autossani jakohihna vai ketju?
Onko autossani jakohihna vai ketju, miten ne eroavat?
Asia selviää katsomalla konepellin alle. Jos moottorin etupuolelta löytyy muovisuojus, kyseessä on jakohihna, tiivistetty metallinen kansi kuuluu puolestaan jakoketjulle. Nykyiset moottorit ovat hyvin äänieristettyjä, joten näiden osien kulumista ei välttämättä kuule. Siksi synkronoinnin tarkistaminen tulee tehdä huollon yhteydessä, koska rikkoutuminen vaurioittaa moottoria. Huoltokirjasta selviää suositeltu vaihtoväli, jota kannattaa tarkkailla, jos autollesi kertyy kilometrejä.
Jakohihna tulee vaihtaa ennen sen rikkoutumista, sillä auton omistajan saattaa olla vaikea huomata vikaa ja edessä voi olla mittava moottoriremontti. Kehittyneiden materiaalien vuoksi jakohihnat kestävät entistä pidempään, vaihtoväli on yleensä 90 000 km - 200 000 km tai viimeistään sen vuosimäärän jälkeen, jota valmistaja suosittelee. Jakohihnan vaihto on mahdollista tehdä myös itse, ja tilaamalla tarvittavat osat netistä säästät rahaa ja aikaa.
Kumpi on parempi, jakohihna vai jakoketju?
Metallisia jakoketjuja ei usein ole tarpeen vaihtaa auton käyttöiän aikana kertaakaan. Jakoketjut eivät ole täysin ongelmattomia, sillä ne vaativat juuri oikean kireyden toimiakseen hyvin. Liian tiukka ketju saattaa katketa, löysä puolestaan saattaa luiskahtaa pois paikaltaan. Jakohihnat puolestaan kuluvat käytössä ja hapertuvat vuosien kuluessa, vaikka autolla ei ajettaisikaan ja niiden vaihtaminen on kallista.